יום רביעי, 10 בינואר 2024

"מאושה....לטבריה": מסורת 'גלויות הסנהדרין' כשיקוף של צמצום היישוב היהודי בגליל בתקופת התלמוד?

 


פורסם ב-10/1/2024

במסגרת השלמות מחקרים והמלצות קריאה למעוניינים, אני אפנה הפעם למאמר ארוך ומפורט של עוזי ליבנר מהאוניברסיטה העברית שיצא לאחרונה בקובץ 'מחקרי תלמוד' (ד', ספר דוד רוזנטל, כרך א', עמ' 279-226) עם הכותרת: "מסורת גָלויות 'הסנהדרין' ותולדות היישוב היהודי בגליל בתקופות הרומית והביזנטית". ליבנר עסק בהרחבה בשנים שעברו בבחינה מחודשת של תולדות הגליל היהודי (בעיקר הגליל המזרחי) בשלהי העת העתיקה לאור המחקר הארכאולוגי העדכני בכמה היבטים: ראשיתו המעורפלת משהו של היישוב היהודי בגליל בתקופה החשמונאית בשלהי המאה השנייה לפני הספירה מחד, ושקיעתו של היישוב היהודי בגליל במאה הרביעית על רקע משבר מתמשך משלהי המאה השלישית ולאורך כל המאה הרביעית לספירה. הפעם, הוא מבקש לשפוך אור על מה שנראה כמו תמורה פנימית במרכז הכובד של היישוב היהודי בגליל: מממערב הגליל התחתון עד המאה השלישית (סוף תקופת התנאים) לחלקו המזרחי של הגליל במאות הבאות (רוב תקופת האמוראים). הוא כבר הציג את התיזה הזו בכמה במות שונות אך במאמר הארוך כאן הוא מציג את מכלול הטיעונים והראיות כשמעבר לתיזה הכללית, במאמר עצמו יש כמה חידושים פרטניים שלעתים 'מסתתרים' בהערות שוליים או בכמה משפטים בודדים שכל אחד מהם הוא סוגיה מעניינת בפני עצמה (למשל, המעמד של בית שערים וזיקת רבי יהודה הנשיא אליה).

יום שלישי, 28 בנובמבר 2023

ה-"אשפה הקדושה ו/או הטמאה" של ירושלים בשלהי ימי בית שני: מזבלה עירונית, מטמנה מחשש טומאה או גניזה של שאריות של קודשים?



פורסם ב-28/11/2023

1. לפני קצת יותר מעשרים שנה, נוסף 'ענף' חדש לחקר הארכאולוגי של ירושלים בשלהי ימי בית שני: חקר שרידי האשפה הקדומה או כפי שהיו כאלו שכינו אותה בהתחלה- "החירייה של ירושלים בימי בית שני". שפך העפר והפסולת העצום שכיסה את המדרון המזרחי של הר הבית ועיר דוד (או: המדרון המערבי של הקדרון) היה מוכר היטב כבר במאה ה-19 אבל עד לתחילת האלף הנוכחי, כמעט ולא התייחסו אליו או שהוא היה מטרד לתגליות המרגשות יותר מתחתיו או מעליו. מעבר לכך, ישנו אתגר של ממש לחפור סוג כזה של אתר שמלכתחילה אין בו שכבות מסודרות. לכל היותר, היו חוקרים שהניחו שמדובר בפינוי הריסות של ירושלים החרבה לקראת בנייתה ושיקומה של ירושלים בתקופה הרומית המאוחרת.

יום שלישי, 14 בנובמבר 2023

'עוטף שכם-הר גריזים': צוהר נוסף למחוז עקרבת/עקרבה, הספר הצפוני-מזרחי של ארץ יהודה בשלהי ימי בית שני ועד מרד בר כוכבא

 


פורסם ב-14/11/2023

אני אפתח ברסיס זיכרון אישי די מעורפל: אחת המטלות השנואות על תותחנים בסדיר בשנות התשעים היה שבוע שמירות בבסיס האגד ב-'מבוא שילה' (מבו"ש) במזרח השומרון ליד כביש אלון והכפר מוע'ייר, בסיס שומם עם היסטוריית אסונות בשנים שלפני כן שזמן מעט אחרי כן חדל מלשמש כבסיס האגד (מתברר שכיום יש שם חוות בקר, חוות מלאכי השלום). אחת המשימות הפחות פופולריות הייתה סיור מקיף רגלי ('פטרול') מסביב לבסיס שעיקרו היה הברחת רועים. משימה שנואה אחרת הייתה שמירה לילית ארוכה באזור ה-'בונקר' (שלא היה בו בפועל כלום) המרוחק כמה מאות מטרים צפונית מהבסיס על מגדל באמצע שום מקום, פשוטו כמשמעו. מרסיסי הזכרונות המעורפלים שלי מאותן 'משימות' היה הסיור שמדי פעם עבר באזור חורבה עתיקה ליד כביש הגישה העולה לבסיס. דבר שני היה הנוף המרהיב מהמגדל ליד הבונקר שצפה על חלקו העילי של ואדי קניוני טרשי עמוק שירד כלפי מזרח, במיוחד בשעות הלילה והאורות המרוחקים של הכפרים והיישובים המעטים בסביבה וערפילי הבוקר.

יום ראשון, 5 בנובמבר 2023

כיצד נפלה מצדה? הצעה חדשה לשאלה ישנה

 



פורסם ב-5/11/2023

קצת הפוגה מהמלחמה עם הצעת קריאה למאמר חדש של חוקר ים המלח גדעון הדס (בסוף עם עוד כמה הצעות קריאה ישנות וחדשות) שמציע השערה משלו על האופן שבו הרומאים פרצו למצדה באביב/קיץ 73 (ויש אומרים 74). בין אם הצעה זו משכנעת ובין אם לאו, זאת הזדמנות להיזכר בהיבט נוסף של המחלוקת על "מיתוס מצדה" שראשיתו במחקר הסוציולוגי וההיסטורי אך גלש גם למחקר הארכאולוגי ומתעורר מחדש מדי פעם בפעם עד השנים האחרונות.