יום שלישי, 23 בינואר 2018

חידת ה-"אילסיס" של טבריה

 


פורסם ב-23/12/2018

טבריה הקדומה של התקופה הרומית-ביזנטית (תקופת המשנה והתלמוד) נחשפה רק בחלקה באמצעות המחקר הארכאולוגי. הספרות התלמודית, בעיקר הספרות הארץ-ישראלית (הירושלמי והמדרשים) השאירה רישומים די מפורטים של אתרים ומקומות בטופוגרפיה העירונית של טבריה שאת חלקם ניתן לזהות גם בממצא הארכאולוגי וחלקם עדיין לא זוהו באופן ודאי. לפני יותר מעשרים שנה ליקט ירון צבי אליאב (היום פרופסור לספרות חז"ל והיסטוריה יהודית באוניברסיטת מישיגן) בחוברת קטנה בהוצאת אריאל (אתרים, מוסדות וחיי יומיום בטבריה בתקופת התלמוד, ירושלים 1995) את המקורות הספרותיים השונים בספרות חז"ל שמהם עולה הנוף העירוני של טבריה בתקופת המשנה והתלמוד ודן בכל מקור בצורה יסודית. פרק אחד (למעשה הפרק הראשון, עמ' 15-11) הוקדש לאחד האלמנטים של העיר המוזכר במספר מקומות בספרות חז"ל אשר נותר עמום וחידתי עד היום- "האילסיס דטיבריה". במהלך השבת כשעסקתי בפרט ביוגרפי מסוים הקשור לדמותו של רבי שמעון בן לקיש (ריש לקיש) נתקלתי שוב בטופונים הזה שעד היום ממתין לפענוח על אף כמה הצעות שהוצעו במהלך השנים ועל אף המחקר הארכאולוגי המתקדם יותר של טבריה. מעבר לפירוש השם (שיש לו כמה וכמה גרסאות: אליסיס, אליסם, אוליסיס, אלטיס וכו') שמקובל להניח שהוא שם יווני, הבעיה שעמדה מול הפרשנים היא שהוא היה כנראה ברור למספרים ואין כמעט שום פרט שהם מוסיפים לנו לגביו ולפיכך ההצעות לא יוצאות מגדר השערה.
המקורות (על פי אליאב,שם, עמ' 15-11):
-בקטע שפורסם בידי משה עסיס ב-1977 מהירושלמי סנהדרין (ה א) נזכרת שאלה של ר' יצחק בנוגע לרוצח שנתפס "בדה אלסים דטיבריה" והעדים צועקים שהוא רצח כעת עוד לפני תהליך החקירה הדרוש. לא מדובר במעשה שקרה בפועל אלא בשאלה היפותטית אך דווקא הציון של המקום הזה מלמד על כך שהוא היה מוכר ומההקשר ההלכתי שם, אפשר שהוא היה בסמוך לבית המדרש או מושב הסנהדרין (כך הבין לפחות ש' ליברמן).
-על רבי חייא בר בא מסופר בירושלמי שביעית (ד ט לה ע"ג) שהיה "מתעגל בהדא אליסיס דטיבריא", כלומר מתפלש באותו אילסיס אך לא ברור אם מדובר במשטח עפר או שמא מדובר אולי דווקא במשטח שיש עם שמן עליו.
-האזכורים הבאים מזכירים פעילות דתית באותו מקום- במדרש רות רבה (ג ד) מסופר מעשה בר' שמעון בן חלפתא שהיה מתפלל באותו מקום ("נפק וצלי בהדי אולוסיס דטבריה") אך בעיקר מוזכר הלימוד- על שני אמוראים טבריינים מסופר (ב"ר צו ל) שכאשר היו לומדים שם ("הוון יתבין לעיין באוריתא בהדה אילסיס דטיברייה") היו רואים ארונות קבורה שבאים מחוצה לארץ להיקבר בארץ ישראל ומכאן אפשר ללמוד שזה היה מקום פתוח ולא סגור שאפשר לראות את הדרך לעיר או אולי את הכנרת (אם הארונות היו מגיעים באמצעות סירות).
האזכורים המוכרים ביותר קשורים לאחת הדמויות המרכזיות של חכמי טבריה- רבי שמעון בן לקיש.(ריש לקיש) שתי האנקדוטות פותחות באותה צורה: "ריש לקיש/רבי שמעון בן לקיש הוה יתיב לעי באורייתא (כל צרכיה) בהדה אלסיס דטבריה" (=היה עוסק בתורה כל צורכו באותה אלסיס דטבריה). לפי האנקדוטה הראשונה (ב"ר לד ז) הוא פגש שתי נשים ממקום בשם "מזגה" ליד טבריה (ככל הנראה ח' מזגה בנחל ארבל) שנשמו לרווחה כאשר יצאו מהמקום עם האוויר הרע ("אוירא בישא") כשלא ברור אם הכוונה לאילסיס דווקא או לטבריה באופן כללי (כך נראה לי). האנקדוטה השנייה (קה"ר ג יא) הייתה לאחד המקורות המרכזיים בשחזור אותו מקום- לפי מה שמסופר שם, היה באותו מקום אדם שמכונה "פיילן" (יש גרסאות שונות- "פיילדה" וכדומה) שהכין קנקן או כד מים לרשב"ל כאשר הלה היה עייף, רעב או צמא. הסיפור ממשיך עם דיאלוג ביניהם שבהם אותו אדם הזכיר לרשב"ל שבעבר הם היו הולכים יחדיו לבית הכנסת (או בית המדרש) אך רק רבי שמעון בן לקיש "זכה" להיות גדול בתורה ואילו הלה "לא זכה" (רק נציין שמקורות חז"ל הארץ ישראליים לא מכירים את הסיפור של המפגש של ריש לקיש עם ר' יוחנן בירדן...). במקור מאוחר (מדרש הגדול בראשית כה ח) המקביל לאנקדוטה הנ"ל, השם "אילסיס" הוחלף בשם "מוכר" יותר: "בפילון דטבריה" (השער של טבריה) ובמקום ה-"פיילן" נזכר "הפחר" (קדר) שהכין לו לגין מים בכל יום. סביר להניח שזהו שיבוש או "עדכון" של הכינויים המעורפלים לטובת כינויים מוכרים יותר.
ההצעות לפירוש השם: כאמור, פירוש שם המקום אינו נהיר ועד היום אפשר למצוא מהמילונים הקדומים ועד האחרונים ובתרגומים העממיים תרגומים שונים ("מערה/ות", "איצטדיון", "דרך מבוא", "רחבה", "רפש או טיט", "יער" וכדומה) או סתם מוזכר השם במרכאות "אילסיס" בלי להסביר במה מדובר. שאול ליברמן (תיקוני ירושלמי ג, תרצ"ב) הציע בראשית שנות השלושים בדרך השערה שהשם היווני מכוון למקום עשיית זכוכית (הוא מזכיר בקשר לכך את העפר שבו התפלש רבי חייא) והכוונה ל-"מקום תעשיית זכוכית ועל פי התעשייה הזו נקראה כך כל הסביבה". הוא שיער שאותו אזור כונה גם במקורות אחרים (חלקם מקבילים למקורות הנ"ל) –"האיצטדין" או "הפילי שחוץ לטבריא" ושבכל המקרים, הכוונה היא למקום אחד בשולי טבריה שנזכר גם בקשר לעיבור שעשה אותו רשב"ל בין טבריה ובית מעון לענייני הליכה בשבת. האיצטדיון של טבריה התגלה לפני קצת יותר מ-15 שנה בקצה הצפוני של טבריה הרומית באזור המלונות אך ההנחה שלו שזה אותו מקום כמו ה-"אילסיס דטיבריה" היא קצת בעייתית.
בדרך דומה הלך יהושע בראנד (סיני תש"ב ושוב בספר שלו על כלי הזכוכית שיצא ב-1978) אך הוא פיתח את האפשרות הזאת לכדי שחזור נרחב יותר ושונה מזה של ליברמן. הוא הציע שהכוונה היא למקום תעשיית זכוכית מסודרת וגדולה בפיקוח השלטון ולכן השם היווני ולכן גם האזכור של הריח הרע שעליו דיברו הנשים שיצאו משם. לדעתו, זה גם מסביר את התפקיד של ה-"פיילן" או "פיילדה" שהכין כוס זכוכית לרבי שמעון לקיש- אותו האיש היה יהודי בעל מקצוע שעבד שם בתעשייה הזו. בניגוד לליברמן שהניח שהכוונה היא למקום בצפון- מערב העיר, בראנד טען שסביר יותר להניח שהאילסיס ניצבה במזרח העיר ליד הים ולכן אפשר היה לראות משם את הארונות המגיעים מחוץ לארץ באמצעות סירות. הוא ציין בקצרה שבחפירות סלושץ בשנות העשרים נמצאו שרידים לתעשיית הזכוכית בקרבת הים. אבל מה פתאום ללמוד דווקא שם? לכן הוא הציע שבית המדרש הגדול היה סמוך לאותה "אילוסיס" ולפעמים החכמים בחרו לצאת ללמוד דווקא שם כדי שלא יטרידו אותם בבית המדרש הרועש. בניגוד להצעות הללו, משה גיל הציע לאור חוזה ביוונית מארכיון ניצנה (!) מהתקופה הביזנטית שהכוונה היא לשם של חצר או ארמון ולא למקום תעשיית זכוכית ולפיכך בהקשר הספציפי, הוא שיער שהכוונה היא לבית מדרש או מושב סנהדרין.
קשה להשתכנע מההצעות השונות הנ"ל ובחלק מהמקרים הפתרונות הם יצירתיים במיוחד ולא נשענים על בסיס מוצק. אני לא בטוח שהפעילויות המוזכרות במקורות ביחס לאותו מקום (לימוד, תפילה, התפלשות וכדומה) מאפשרות לקבוע על אופיו של המקום אם כי הרושם שלי הוא שמדובר על מקום או אזור בקצה העיר (אולי בצפון העיר) ולא במרכזה- כך אפשר להבין את הסיפורים על אלו שרואים משם את הארונות שמגיעים לעיר או על כך שהנשים יצאו מטבריה (אני חושב שכשהן דיברו על האוויר הרע, הן דיברו על העיר בכללותה ולא על האילסיס) בדרך חזרה לכפר הקטן שלהן ("מזגה") ואולי יש קשר אכן בין אזור האיצטדיון הקדום של העיר ובין אותה "אילסיס" עלומה ומעורפלת.

יום ראשון, 7 בינואר 2018

"עיר אחת שרובה גויים- כגון הדא סוסיתא" (ירושלמי כתובות ב ד, כו ע"ג): רשמים בעקבות התערוכה "לפני שהאדמה רעדה"


אינני "מבקר תערוכות" ולא נכחתי במספר הולם של תערוכות כדי להעריך את איכותן של תערוכות, מעלותיהן וחסרונן. זאת בסך הכל רשומה סובייקטיבית על רקע ביקור בתערוכה ארכאולוגית חדשה ("'לפני שהאדמה רעדה'"- העיר העתיקה סוסיתא נחשפת לראשונה") שנפתחה לאחרונה במוזיאון הכט על צפונותיה של סוסיתא-היפוס שנחשפות במפעל החפירות הממושך של אוניברסיטת חיפה. לא הייתי בסוסיתא בעשרים השנים האחרונות (אני מקווה לתקן את זה במהירות...)- למיטב זכרוני, ביקרתי באתר סוסיתא פעמיים בחיי: פעם אחת לפני שנים רבות ואני כמעט לא זוכר דבר מהביקור ההוא. הביקור השני היה בסוף שנות התשעים, במסגרת קמפוס לימודי- ממנו אני זוכר קצת יותר פרטים. בסוף הביקור, אי אפשר היה להימנע מהשאלה- מדוע האתר הזה ששרידיו ניכרו היטב על פני הקרקע ותולדותיו מוכרות היטב גם מן המקורות ההיסטוריים בתור אחת מערי הדקאפוליס, לא זכה לחפירה בקנה מידה משמעותי מעבר לחפירות הספוראדיות שהיו בו לפני שנים רבות? כתוצאה מכך, גם הממצאים שכן התגלו באתר, לא היו מוכרים במיוחד, אפילו בעולם המחקר. למשל, באנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכאולוגיות בארץ ישראל מהדורת 1992, הוקדשו לסוסיתא בקושי 3-2 עמודים (כרך  3, עמ' 1104-1102). התהייה הזו הטרידה גם את החוקרים ואכן בתוך זמן לא רב התארגנה המשלחת הבינלאומית לחפירות סוסיתא מטעם המכון לארכאולוגיה באוניברסיטת חיפה בראשותם של ארתור סגל ומיכאל אייזנברג (בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים מחו"ל). ואכן, האתר נחפר באופן אינטנסיבי במשך כמעט עשרים שנה מאז 2000 כשבשנים האחרונות, כמעט בכל עונת חפירה מתגלה עוד ממצא שמוצא את דרכו גם לתקשורת הציבורית. מי שמעוניין לעקוב אחרי הפרסומים של הממצאים בשנים האחרונות, מוזמן לבקר באתר הרשמי של משלחת החפירות הבינלאומית ובקישורים המופיעים שם ברשימת הפרסומים

יום שני, 18 בדצמבר 2017

"ולך והצל את אחיך אשר בגליל" (מק"א ה 16): העדות הארכאולוגית על ייהוד הגליל בתקופה החשמונאית





אחת השאלות העתיקות ביותר במחקר ארץ ישראל בתקופת בית שני היא- כיצד הפך אזור הגליל (עם דגש על הגליל המזרחי) ללב היישוב היהודי בעת העתיקה? ארץ יהודה בכלל וירושלים בפרט היו לב היישוב היהודי מאז ימי שיבת ציון והגליל כמעט לא נזכר בקשר לשיבת ציון, לא בתקופה הפרסית ולא בתקופה ההלניסטית. אבל, משלב מסוים, אין עוד רק חבל ארץ אחד (יהודה) אלא גם חבל ארץ שני שבו ישנה נוכחות יהודית משמעותית שאמנם אינה באותו מעמד של יהודה אבל תוך זמן קצר הפכה לאזור יהודי מובהק. השאלה הזאת לא רק עניינה חוקרים של תולדות עם ישראל אלא עמדה ועומדת במרכז הדיון של ראשית הנצרות והרקע ההיסטורי של פעולות ישו במרחב הזה במאה הראשונה לספירה. אינספור מחקרים היו ועוד ישנן על הרקע הגלילי של מעשי ישו והשליחים וסביב אופי האזור הזה והזהות הדתית של יושביו. גם המחקר הארכאולוגי במרחב הזה נקשר בסוגיות השונות הקשורות לראשית הנצרות כאשר מאז ראשית מחקר הגליל ועד היום, חלק נכבד ממשלחות חפירות ארכאולוגיות בינלאומיות בגליל הקדום לא היו מגיעות לחפור באזור הזה אלמלא ישו ושליחיו היו מסתובבים באזור הזה. גם אם יש דיון בקשר לנוכחות היהודית, ברוב המקרים זה יהיה קשור בדרך כזו או אחרת לשאלת "האקלים החברתי" של הגליל במאה הראשונה לספירה- תחפשו בגוגל את המילים "Galilee+Jesus+ Archaeology" ותקבלו רק טעימה קטנה מהעיסוק העצום שקיים בנושא זה. אמנם, כדי להבין את הגליל של המאה הראשונה לספירה, החוקרים חזרו אחורה, מימי הורדוס ולפניו החשמונאים ועד ימי שיבת ציון ושלהי תקופת בית ראשון, במקרים רבים כ-"חומר רקע" לקראת המאה הראשונה לספירה ולא לגופן של התקופות הנ"ל. וכך השאלה הנקודתית הזאת, מעניינת מאד לא רק את חוקרי הגליל היהודי בעת העתיקה אלא גם את חוקרי ראשית הנצרות במאה הראשונה לספירה.

יום רביעי, 13 בדצמבר 2017

רשימת ביצורי בקכידס או- כיצד השתנה בתוך זמן קצר הנוף של ארץ יהודה

 


פורסם ב-13/12/2017

אחת ההשפעות הבולטות ביותר של מרד החשמונאים הייתה בשינוי האופי הביטחוני של ארץ יהודה. מימי שיבת ציון (539 לפנה"ס) ועד ימי אנטיוכוס והחשמונאים, האזור המצומצם של יהודה היה שליו כמעט לחלוטין מבחינה ביטחונית. גם אם אירעו מלחמות ועימותים צבאיים בארץ ישראל, הם לא התרחשו בתוככי ארץ יהודה וממילא האזור הזה כמעט לא היה מבוצר- אין לכך עדויות היסטוריות וגם הממצא הארכאולוגי הוא צנוע למדיי. ברגע שהשקט הופר והבעיות הביטחוניות צצו, היה לזה ביטוי גם בתחום הזה- האירועים האלימים בירושלים בימי מנלאוס וביקורי אנטיוכוס הובילו להקמת החקרא ב-168 לפנה"ס בירושלים. כאשר פרץ מרד החשמונאים, המצב הביטחוני הידרדר לחלקים נוספים ביהודה שכאמור הייתה כמעט לא מבוצרת -זה היה המאפיין של רוב הקרבות בימי יהודה המקבי למעט בית צור (שבוצרה מחדש גם בידי יהודה המקבי) וכמובן החקרא (וכנגדה בוצר הר הבית בידי יהודה)- קרבות באזורים הרריים ועל צירי הדרכים הלא מוגנים.
אחרי נפילתו של יהודה בקרב אלעשה (160 לפנה"ס), התרחש שינוי משמעותי בהיבט הזה הקשור במפעל הביצור הזריז של מפקד הצבא הסלבקי באותה העת, בקכידס. לאחר המרדף אחרי יונתן שנמלט למדבר תקוע ואחרי כן לעבר הירדן, מתוארת רשימת ביצורים מפורטת שיזם בקכידס. סביב אותה רשימה (מק"א ט 52-50)- זיהויי המקומות, המטרה ותפרוסת הביצורים, קיים דיון מחקרי ממושך שבו נטלו חלק פליקס-מארי אבל, מיכאל אבי-יונה ובדור האחרון, גרשון גליל, ישראל רול ולאחרונה עסקו בכך בועז זיסו ואיתן קליין ומורן חג'בי (אני מתבסס על מאמרו שהוא עיבוד של עבודת מאסטר). להלן התיאור עם הזיהויים המקובלים יחסית בסוגריים:
"וישוב אל ירושלים ויִבן ערים בצורות ביהודה,
1. את המבצר אשר ביריחו (אולי הכתף הדרומית של מבצר קיפרוס- תל אל עקבה?)
2. ואת אמאוס (חורבת עקד, מזרחית לאמאוס)
3. ואת בית-חורון (אבו שושה, הכיפה המערבית של בית עור אל פוקא)
4. ואת בית-אל (רוג'ום אבו עמאר ליד ביתין)
5. ואת תמנת/פִרעָתון (?)
6. ואת טָפון (?)
בחומות גבוהות ובשערים ובבריחים, ויִתן בהן משמר לִצְרוֹר לישראל,
ויבצר את העיר (7) בית צור (ח' א טוביקה ליד חלחול) (
😎
וגזר (תל גזר) (9) ואת החקרא, ויִתן בהן צבאות ואוצרות מזון".
באופן כללי, אפשר לזהות כאן חלוקה בין הרשימה הראשונה (6-1) של בניית ביצורים (חדשים?) ובין הרשימה השנייה (9-7) הכוללת את בית צור, גזר והחקרא, שם מדובר במיוחד על הצבת כוחות צבאיים ואבטחת אספקה ולוגיסטיקה. המטרה של בניית הביצורים הללו תלויה גם בזיהויים אבל באופן כללי החוקרים שעסקו בה הצביעו על כמה אפשרויות: שליטה על הדרכים הראשיות ביהודה; שליטה היקפית על תחום יהודה ובידוד ירושלים; שליטה על המרחב הכפרי שבו הסלבקים נתקלו בבעיות הקשות ביותר. באופן כללי, נראה שבקכידס ביקש להפיק לקחים מהכישלונות של הצבא הסלבקי בשנים הראשונות ולהדק את הפיקוח על האזור המורד.
כאמור, רוב האתרים מזוהים ובהם או בסמוך אליהם אותרו שרידים ארכאולוגיים שניתן לייחס אותן באופן סביר לתקופה הסלבקית. לגבי שני מקומות יש בעיה קשה יותר לזהות: "תמנת פרעתון" (מקום אחד או שניים) ו-"טפון".
טפון: בעבר היא זוהתה עם תפוח המקראית (תל אבו זרד, מזרחית לאריאל) אבל היא נמצאת בשומרון ולא בתחום יהודה ולכן, חוקרים רבים, בעקבות הגרסה המקבילה אצל יוספוס שם מופיע "תקוע", הציעו לזהות את המקום הזה באזור תל תקוע או בח' בד פאלוח (נטופה המקראית), מצפון לתקוע הקדומה. הזיהוי הזה עזר לתיאוריה של החסימה ההיקפית של יהודה שבה החלק הדרום-מזרחי היה "חסר".
תמנת פרעתון: כאן הבעיה היא קשה יותר שכן לא ברור אם הכוונה היא למקום אחד (תמנה אשר בפרעתון כדעתו של רול) או בשני מקומות (תמנה ופרעתון/פרתון) כפי שנראה מתוך הרשימה המקבילה אצל יוספוס. באופן כללי, יש שני כיוונים בהצעות הזיהוי האפשריים, הן אם מדובר באתר אחד או בשני אתרים- אוריינטציה צפונית סביב תל תמנה (תבנה הצפונית) בדרום-מערב השומרון ואוריינטציה דרומית באזור עמק האלה (ח' תבנה מזרחית לעמק האלה ליד גבעת הקרב) או מערבית לבית שמש (תבנה ליד המכללה הלאומית לשוטרים) או אפילו דרומית יותר (לפי דעתו של גרשון גליל, בסביבות חברון). לאחרונה, שתי העמדות קיבלו "חיזוק" באמצעות סקר ארכאולוגי באתרים שונים:
1. איתן קליין ובועז זיסו הציעו לזהות את תמנה של ביצורי בקחידס עם ח' חשם בשפלת יהודה, מערבית לבית ג'ימאל (ואת פרעתון/פרתון עם ח' פירעה ליד היישוב אדורה של היום) שם הם סקרו מצדית בראש הגבעה הגבוהה ובסמוך לה מאגר מים מלבני מהדגם המוכר במצודות חשמונאיות בנוסף למקוואות טהרה ומערכות מסתור.
2. דביר רביב ואחרים, בעקבות סקר דרום השומרון החדש וסקר מעמיק של השרידים בתל תמנה בדרום-מערב השומרון (תבנה הצפונית), טענו שהשרידים מהתקופה ההלניסטית מחזקים את הזיהוי המסורתי של רוב החוקרים של תמנה ברשימת ביצורי בקחידס באתר הזה.
בסופו של דבר, פרוייקט הביצורים המזורז של בקכידס לא שינה את התמונה וכמעט כל האתרים נפלו בידי החשמונאים זמן קצר יחסית אחרי כן, מי יותר ומי פחות, חלקם גם בלי קרב שכן הנסיבות הפוליטיות השתנו. אבל, מכאן ואילך, ביוזמת החשמונאים ואולי על רקע מיזם הביצורים המזורז של בקכידס, הנוף של ארץ יהודה השתנה מהקצה אל הקצה- היא הפכה לחבל ארץ הכולל ארמונות מבוצרים, מצודות נישאות ומוגנות היטב, מצדים בצמתים ועל הדרכים ועד בתי חווה מבוצרים- כך עד ימי המרידות ברומאים, הן המרד הגדול והן מרד בר כוכבא.