יום חמישי, 1 בספטמבר 2022

"עד קבלחרך": אוסטרקונים משפטיים מהרודיון בתקופת המרד הגדול

 


פורסם ב-1/9/2022

בשבועות האחרונים מסיבות שונות, כתבתי קצת פחות סקירות על חידושים שלא התפרסמו בתקשורת. בלי נדר, אני מתכנן "לנקות את השולחן" עד סוף תשפ"ב עם סקירות על מאמרים וחידושים שהתפרסמו בשנה האחרונה בבמות שונות שהתעכבתי והשתהיתי להתייחס אליהם עד עתה.
אני אתחיל עם קובץ המחקרים החמישי של "מחקרי ארץ יהודה" לזכרו של דוד עמית בהוצאת בית ספר שדה כפר עציון. בשנה האחרונה עלו למרשתת באתר של בית הספר שדה, כל הכנסים הקודמים כולל המאמרים שהתפרסמו בקבצים בעקבות הכנסים השנתיים (הכנס הנ"ל היה ב-2021).
במאמר הזה (עמ' 43-33) שכתבו יחדיו אסתר אשל, חגי משגב ורועי פורת, התפרסמו לראשונה שני אוסטרקונים חדשים שהתגלו בידי משלחת החפירות החדשה ב2017-2016 בתוך המסדרון ההיקפי בין החומות המעוגלות של מבנה המעטפת. אוסטרקון אחד התגלה ברצפת הקרקע באגף הצפוני בשכבה שמתוארכת לימי המרד הגדול ואילו השני התגלה בתוך הצטברויות עפר באגף הדרומי בשכבה שגם היא כנראה שייכת לזמן המרד הגדול (מרד החורבן). בחפירות ישנות בהרודיון התגלו אוסטרקונים מימי המרידות שכללו בעיקר שמות פרטיים או סדרת אותיות אולם כאן, לדעת המפרסמים, מדובר באוסטרקונים משפטיים שנכתבו בארמית שחלקם מוכרים גם ממקומות אחרים משלהי ימי בית שני ואולי גם בין המרידות (מקומראן ועד ירושלים) אך אינם נפוצים, בוודאי לא על שברי חרסים.
1. האוסטרקון הראשון כולל חמישה שורות מקוטעות שהוא ככל הנראה שטר מכר של נכס (בית או חצר) ואולי השובר ובו הפעולות שרשאי או שאינו רשאי הקונה לעשות בנכס כולל החדרים שמעליו ('ותוניה די עלוהי') עד 'קבלחרך' שהם מתרגמים "מול החלון?". המפרסמים משווים את קטעי השורות כאן לחוזה מכירה השייך ל-'אוסף נחל צאלים' (תעודה 21) שגם שם יש תיאור בארמית של פעולות שמותר לקונה לעשות עם הנכס.
2. האוסטרקון השני כולל שלוש שורות בלבד ובו חתימת עד ('שהד יע[ק]ב ב[ר) ותחילת משפט בו נזכרה במפורש המילה [ש]טר ואולי אפילו מדובר על שני מסמכים שנכתבו אחד מעל השני (חתימת העד/ים ואז תחילת שטר נוסף בשורה השלישית?). תופעה כזו מוכרת גם מתעודות משפטיות אחרות וגם נזכרה פה ושם במקורות חז"ל בכמה הקשרים של שני שטרות שנכתבו בסמיכות או זה על גבי זה.
בדיון המסכם מציינים ש-"הימצאות של תעודות משפטיות באתרי המורדים אינה מתמיהה" (עמ' 41), הן בימי המרד הגדול וכמובן בימי מרד בר כוכבא שממנו אנחנו מכירים את רוב התעודות המשפטיות שהתגלו במערות מדבר יהודה. קשה לדעת מה בדיוק ההקשר של אותן שטרות מכר- חוזים שנחתמו במהלך השהות במבצר ההר או שהם נכתבו עוד לפני כן. בהערה (מס' 4) הם גם מפנים לתעודות כלכליות מהמרד הגדול שהתגלו במורבעאת, קרוב לוודאי של פליטים מאזור הרודיון, ומי יודע אם אין קשר כזה או אחר בין האוסטרקונים הקטועים החדשים ובין בעלי התעודות הכלכליות במערות מורבעאת.
בכלל, עצם כתיבת שטרות משפטיים על חרס בשעה שרוב התעודות נכתבו על פפירוסים אינה נפוצה אך היא קיימת. בתחילת המאמר, המפרסמים דנים בקצרה בתופעה הזו של "על הכל כותבין" (משנה גיטין ב,ג); "כתב על חרס ונתן לה...הרי זו מקודשת" (תוספתא קידושין א א-ב) או "כתב לו על הנייר או על החרס...הרי זו מכורה" (בבלי קידושין כו ע"א) ובמקבילות האפיגרפיות (שטר הנישואין האדומי ממרשה; אוסטרקונים מקומראן וממורבעאת). לדעתם, על אף ההבדלים בין סוגי המסמכים וההקשרים החברתיים או התנאים השונים שהביאו לכתיבת התעודות על חרסים, לגבי עצם הסמכות המשפטית של תוכן החוזה על החרסים- "בכל המקרים שנמנו כאן לא ניכר הבדל בין ניסוחי התעודות על חרס ובין ניסוחים ידועים אחרים מתעודת על פפירוס...על חרס אפשר לכתוב תעודת נישואין, סיכום דיון משפטי ושטר קניין של ממש- מתנה או מכר" (שם עמ' 34).
המאמר על האוסטרקונים המשפטיים החדשים במחקרי ארץ יהודה מתוך אתר של בית ספר שדה כפר עציון: https://www.k-etzion.co.il/%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%A8...
סרטון ההרצאה בכנס של פרופ' אסתר אשל ורועי פורת על אוסטרקונים בהרודיון (לאו דווקא אלו): https://youtu.be/2EL1OwACSDY
למעוניינים, אפשר להוסיף לכאן גם מאמר של חגי משגב (קתדרה 82) שיצא לפני יותר מ-25 שנים על בתי הדין היהודיים לאור תעודות מדבר יהודה כרקע היסטורי או חברתי-משפטי: https://www.ybz.org.il/.../dbsAttachedFiles/Article_82.4.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה